Als je geen ruzie, of probleem, of gedoe, met iemand anders hebt, dan is het antwoord op die vraag nee. Dan kun je nu stoppen met lezen. Dan heb je natuurlijk geen mediator nodig. Maar als een conflict op het werk nou soms toch voorkomt, en je opnieuw een brug moet slaan? Ja, dan zou het zeker iets voor jou kunnen zijn. Mediation is er niet “voor andere mensen”; ook jij kunt er baat bij hebben.
Misschien ben je werkgever, afdelingshoofd, secretaresse, manager, teamleider, HR-professional, productiemedewerker, arts in een maatschap, verpleegster, bedrijfsjurist, zorgprofessional, tuinder, ambtenaar, inspecteur, docent; of nog een heel ander beroep. Wat voor werk je ook doet, en hoe hard je ook je best doet: waar gewerkt wordt vallen spaanders, en soms komt er ook ruzie.
Een probleem dat je niet oplost wordt almaar groter
Een beetje ruzie is niet erg. Sterker nog: vaak zet het even de boel even op scherp en ontstaat er duidelijkheid, of nieuwe ideeën. Maar het moet niet uit de hand lopen. Gebeurt dat toch, dan geldt: hoe langer je wacht om het aan te pakken, hoe lastiger het wordt om het op te lossen. Zie ook “8 Tips en 1 geheim bij beginnend arbeidsconflict”. Heb je een persoonlijk probleem met je manager of met een collega, lijkt dat inmiddels een arbeidsconflict, of heb je een zakelijk conflict met een klant, dan kan een mediator je helpen.
Wanneer kan ik mediation inzetten?
Eigenlijk kun je dat doen op het moment dat je zelf al geprobeerd hebt het conflict dat je met een ander op het werk hebt, op te lossen, en dat dit niet tot goed resultaat heeft geleid. Dan is het verstandig om er iemand bij te halen als neutrale derde. Je kunt iemand in het bedrijf vragen dat te doen; een collega, de vertrouwenspersoon, iemand van HR.
Vaak lost dat het probleem op, gelukkig maar. En soms toch ook niet. Bijvoorbeeld omdat een van jullie die derde persoon niet als echt neutraal ziet, of omdat het toch te diep of te ingewikkeld ligt om het zo op te kunnen lossen. Dan is een onafhankelijke mediator van buiten vaak een goede volgende stap.
Wanneer MOET ik mediation inzetten?
Het “moet” natuurlijk nooit. Kernpunt van mediation is namelijk, dat allebei de personen die een conflict hebben, vrijwillig willen deelnemen aan een gesprek bij de mediator. Waar ik op doel is: wanneer is het nu echt bijna onvermijdelijk om deze stap te zetten? Dat is zo in situaties, waarin de ruzie zo hoog is opgelopen dat je daar echt erge last van hebt, op een manier die je werk beïnvloedt, en vaak je privé-leven ook. Je neemt het mee naar huis.
Er kan geen normaal gesprek meer plaatsvinden, je ontloopt elkaar, er vallen woorden, je kunt het niet meer opbrengen de ander te zien, of om naar hem of haar te luisteren. De zaak verhardt zich. Misschien is er zelfs sprake van bedreiging. Thuis duurt het steeds langer voordat je het van je af kunt zetten. Je slaapt er slecht van. Dan is het écht tijd voor actie.
Zoiets gaan niet vanzelf meer over. En als je er ook nog fysiek ziek van wordt, en je misschien zelfs ziek meldt, dan is al helemaal het moment aangebroken: je moet actie ondernemen. Mediation kan dan helpen.
Dan ga ik toch naar een advocaat?
Dat kan. Maar in veel gevallen is dat wel erg zwaar geschut, dat vaak niet nodig is. Je komt dan direct in een heel juridisch steekspel terecht. Want als jij met een advocaat aankomt, doet de ander dat waarschijnlijk ook! Is dat wel echt wat je wil? Wil je niet gewoon dat het conflict uit de wereld wordt geholpen? Vaak denken mensen: “een advocaat, die gaat mij redden”. Maar daarmee geef je wel heel veel uit handen, en maak je grote kosten. Het duurt ook vaak heel lang, zeker als ook een procedure wordt opgestart. En wie zegt jou dat je die wint?
Wat is dan het voordeel van mediation?
Dat zijn er heel wat. Meestal kan het snel van start, dat is één. Verder heb je zélf invloed op hoe het gesprek zal verlopen. En op hoe de uitkomst eruit ziet. Want je zit er zelf bij, en je kunt zelf zeggen wat je wilt. En wat je zegt, blijft bij mediation geheim Daar tekent iedereen namelijk een document voor, ook de mediator. En het grootste voordeel is misschien nog wel, dat je de ander na afloop hopelijk weer recht in de ogen kunt kijken en met een oplossing onder je arm naar buiten loopt.
Misschien kun je je daar op dit moment helemaal niets bij voorstellen. Maar ik heb veel mensen met grote spanning zien binnenkomen, soms zonder elkaar te groeten; en na afloop schudden ze elkaar opgelucht de hand en hebben ze goede afspraken gemaakt. Een brug gelegd naar de oplossing.
Kijken naar de toekomst, niet naar het verleden
Natuurlijk kijken we in een mediationgesprek naar wat er gebeurd is. Het is vaak heel belangrijk bepaalde dingen uit te spreken naar elkaar. Maar mediation is geen therapie. En we stoppen niet bij het verleden. Integendeel. We gaan zo snel mogelijk naar hoe het verder moet in de toekomst. Daar maak je dan samen afspraken over. Ook om te zorgen dat het niet nog een keer zo fout kan gaan.
Maar juist met díe persoon; daar ga ik niet mee aan tafel!
Dat begrijpen wij heel goed. Je hebt juist ruzie met die ander. Je wil hem of haar op dit moment het liefst helemaal niet zien. En toch…. het is ook jouw eigen verantwoordelijkheid om te helpen zoeken naar een oplossing. Het stoppen van het probleem is toch ook in jouw belang?
We kunnen niet beloven dat het makkelijk wordt. Wél, dat we het gesprek tussen jullie goed en eerlijk zullen begeleiden, dat iedereen kan zeggen wat hij zeggen wil, en dat iedereen naar elkaar moet luisteren. Daar zorgen wij dan voor. Je hebt trouwens grote kans dat de ander ook opgelucht is dat “het” eindelijk op tafel ligt. En ja, jij moet dan zo dapper zijn om met juist díe persoon tóch aan tafel te gaan. Bedenk dan maar: hij of zij doet het ook. En zou het ook liever niet doen. Maar wil de zaak toch oplossen, net als jij. Eigenlijk ben je dan al begonnen met het beëindigen van het conflict.
Natuurlijk geven wij als mediators geen garantie; dat ligt aan wie er aan tafel zit. Maar bij ons slagen wel meer dan 90% van de zaken waarin we bemiddelen. Als mensen de situatie echt willen veranderen, alleen niet weten hoe, dan is dat voldoende grondstof om te beginnen. Dat gun ik, als mediator en gewoon als mens, iedereen. Zodat jij, én die ander, straks weer prettig kunnen werken en weer goed kunnen slapen.
Neem direct contact met ons op als je wilt weten hoe mediation jou zou kunnen helpen, of wijs iemand anders op dit artikel, zodat hij of zij er iets aan kan hebben.
Marie de Jonge zegt
Mediation is inderdaad een goed hulpmiddel om in te zetten tijdens conflicten. Met name wanneer deze zich voordoen op het werk. Ik ken veel mensen die hier baat bij hebben gehad!
Anita Regout zegt
Beste Marie, dank voor je bericht. Fijn dat je ook ervaring hebt dat mensen baat hebben bij mediation; ook op het werk.