We hebben eerder geblogd over de vraag: Gaan uw mensen wel voor salaris?
De conclusie was: Ja, maar mensen gaan óók voor een zinvolle beleving van hun werk, voor persoonlijke ontwikkelkansen en voor vertrouwen en verantwoordelijkheid.
In bijna ieder bedrijf zitten winstkansen op een of meer van deze drie punten. Het meeste effect wordt bereikt door er meteen één uit te kiezen, en het actief om te zetten in beleid.
In drie aparte blogs pakken we er telkens een bij de kop. Vandaag is dat:
Waarom is jouw werk belangrijk?
Ook al weet iemand dat zijn taak nut heeft voor het bedrijf, het zegt nog niet dat hij of zij die taak ook als zinvol beleeft.
Juist die eigen beleving is belangrijk, omdat het de motivatie en de productiviteit positief beïnvloedt.
Kun je die beleving als werkgever of leidinggevende vergroten? Absoluut.
Een paar praktische suggesties:
- Geef regelmatig informatie aan uw mensen over het specifieke nut van hun taken. Onderbouw het vanuit de praktijk. Koppel reacties van klanten terug, vooral ook positieve reacties.
- Druk de bijdrage van de afdeling aan de productie of omzet van het bedrijf uit in heldere cijfers. Laat daarbij het verband met hun taken en resultaten zien.
- Schets voor uw mensen hoe de actuele ontwikkeling van het bedrijf is. Laat met voorbeelden zien, wat de invloed van hun werk is op de kwaliteit van het product of op de marktpositie.
- Vraag medewerkers ook, om aan ú te vertellen waarom ze hun werk belangrijk vinden. Vinden ze hun werk zinvol? Welke behoeften en suggesties hebben ze? Vragen en luisteren is een kleine investering, die vaak veel oplevert. Niet alleen in het jaarlijkse beoordelingsgesprek, maar vooral ook tussentijds, gewoon op de werkvloer.
- Geef persoonlijke aandacht en toon waardering voor vaardigheden. Vertel bij een compliment waarom en waarover u tevreden bent. En: erken ook grenzen die mensen hebben.
Denkt u dat uw team door toepassing van een of meer van deze tips beter, sneller, goedkoper of effectiever kan opereren? Laat ons in het commentaarveld hieronder weten wat u kunt toepassen in uw bedrijf of welke suggesties u voor anderen heeft We horen het graag van u.