Veel mensen zijn bang voor conflicten. Conflicten op het werk kosten energie en geld, ze verstoren de relatie, ze veroorzaken stress en slapeloze nachten. Maar gek genoeg kunnen ze ook nut hebben. Ik vind het leuk om ook daar een keer over te schrijven. Dus laten we daar eens naar kijken.
(Privé gelden eigenlijk dezelfde wetmatigheden. Dus lees gerust door als je daar juist in geïnteresseerd bent!)
Conflicten op het werk kunnen positieve gevolgen hebben
Soms heeft een conflict vooral voor één van de partijen voordeel. Dan is het maar de vraag of het ook echt iets positiefs oplevert. Daar schrijf ik een volgende keer over.
In dit blog schrijf ik over voordelen die een conflict voor beide partijen kan hebben. Daar zijn studies naar gedaan, bijvoorbeeld naar de project added value van conflicten. Omdat de meeste mensen conflicten vrezen, zullen zij hun woede en frustratie meestal onderdrukken of vermijden. Maar dat leidt tot frustratie. Herkenbaar?
Soms ‘klapt’ het dan toch. Met de juiste benadering – en soms is dat: de juiste vorm van begeleiding – kan de positieve kant van het conflict de overhand krijgen. Welke zijn die positieve kanten?
8 voordelen van conflict
- Het conflict brengt duidelijkheid
- De zaak komt hoger op de agenda, krijgt prioriteit
- Onderliggende problemen komen boven water
- Je leert de ander beter kennen
- Je leert jezelf beter kennen
- Je leert jullie onderlinge relatie beter kennen
- Er is opluchting dat dingen uitgesproken worden
- Het brengt creativiteit
Weten waar je aan toe bent
Een conflict brengt in de eerste plaats duidelijkheid. Als je boos bent, ben je namelijk een stuk directer. Je draait er niet meer om heen. Je komt sneller bij de kern dan wanneer je niets zegt, of heel lang met omtrekkende bewegingen over het onderwerp zou blijven praten. Gevolg is dat het voor de ander ook meteen duidelijk wordt, en dat die weet waar hij/zij aan toe is.
Prioriteit scheppen
Door een bepaalde mate van boosheid krijgt een zaak vaak prioriteit; er is immers een conflict over! Er wordt dus tijd vrijgemaakt voor het oplossen ervan. Bij een teamconflict kan er bijvoorbeeld een extra vergadering aan het onderwerp worden gewijd. Bij een conflict met een collega of een medewerker of juist een leidinggevende wordt een goed gesprek georganiseerd of wordt gekeken wie daarbij kan helpen.
Boven water komen van onderliggende problematiek
Nu alles door het conflict op scherp is gezet, is er een kans dat ook onderliggende belangen boven water komen. Of onderlinge patronen, waar het conflict een symptoom van is. Voor het zoeken naar een oplossing is het (her)kennen van die belangen en onderhuidse spanningen van groot belang, want daardoor kan het échte probleem beter worden aangepakt in plaats van dat alleen symptomen worden bestreden.
Grenzen en de relatie met de ander
In zo’n lastige situatie leer je de ander snel beter kennen. Maar je leert ook jezelf en je eigen reacties beter kennen, en ook waar jouw eigen grenzen liggen. En je komt veel te weten over de relatie tussen jou en die ander. Je ziet wat je aan elkaar hebt. In een conflictsituatie laten mensen eigenlijk hun masker vallen en komt hun ware aard naar boven. En dat hoeft heus niet altijd negatief te zijn; het kan ook juist positief uitpakken.
Hè hè, eindelijk
Een bijproduct van een ruzie is vaak opluchting bij alle partijen dat ’het nu eindelijk eens op tafel ligt’. Vaak broeit er al langer iets, een conflict komt meestal niet zomaar uit de lucht vallen. Dan is het fijn als ‘de roze olifant’ nu ook maar eens benoemd is.
Creativiteit komt op gang
Als dingen uitgesproken zijn, geeft dat weer ruimte voor iets anders, iets nieuws, vooral: iets positievers. Veel creatieve processen worden in gang gezet na een flinke ruzie!
Anders kijken naar (arbeids)conflict
Het is natuurlijk niet de bedoeling van dit blog om iedereen aan te raden maar vooral een paar stevige conflicten op het werk aan te gaan. Onderling overleg is nog steeds de beste vorm van samenwerking. Maar misschien haalt het een beetje je angst weg voor als er tóch eens een escalatie zou komen. Het hoeft na zo’n escalatie helemaal niet “voor altijd fout” te blijven gaan. Nee, er is juist een goede kans dat het duidelijkheid brengt en dat jij en die ander elkaar beter leren kennen en waarderen. En dat kan verdiepend werken.
Tenslotte nog dit. Als een conflict al lange tijd ‘broeit’, maar beiden vinden het niet belangrijk genoeg om het echt aan te pakken – of durven dat niet – dan weet je diep in jezelf dat het ooit een keer gaat klappen. Soms is het maar beter dat het dan een keer escaleert. Daarna moet het dan natuurlijk wel opgepakt en opgelost worden. Voor de langere termijn kan dat de relatie juist verbeteren. Lukt dat niet samen met de ander, aarzel dan niet om een derde persoon, liefst een professional, in te schakelen.
Conclusie
Conflicten zijn niet altijd erg en leiden dus zelfs soms tot voordeel. Hoe weet je of dat het geval is geweest? Simpel; als de situatie ná het conflict beter is dan die vóór het conflict. Zorg altijd dat je het conflict naar een oplossing brengt.
Heb je zelf wel eens een conflict meegemaakt dat jou en de ander uiteindelijk voordeel bood? Laat je verhaal dan achter in het commentaarveld hieronder. We horen graag van je!
Een volgend blog gaat over 20 voordelen van het in stand houden van een conflict.
Soms wíllen mensen een conflict helemaal niet oplossen. Hoe zit dat?
Hou daarvoor de website of onze berichten in de gaten.
Beste Anita,
Ik vind het geweldig wat je hier schrijft en ik vind jou de uitgelezen persoon om mensen hierin te begeleiden. Ik heb zelf ervaren dat de dingen die je noemt, waar zijn en dat je er samen beter uit kunt komen. Met een frisse wind erdoor kun je weer samen verder werken. Heel mooi werk Anita!
Veel plezier en succes!
Anna
Beste Anna,
Dank voor je reactie. Mooi dat jij zelf ook ervaringen hebt waarbij je er samen weer beter uit kunt komen. Het lucht soms echt op om onuitgesproken zaken die onderhuids een rol spelen in de samenwerking, uit te spreken. De kans is groot dat de samenwerking dan een stuk of helemaal verbetert!
Met vriendelijke groet,
Anita