Geen ‘liefde’ op de zaak? Moet dat dan? Wat gebeurt er zonder ‘liefde’ binnen je bedrijf? Het kan mensen ziek maken, ook op het werk. Geen theorie, maar harde (en dure) praktijk.
Gisteren sprak ik een relatie die ik al een tijdje niet had gezien. Ik noem hem hier even Rogier. Hij vertelde me over serieuze problemen op z’n werk, en uitval van twee collega’s. Toen ik vroeg waar het om ging, antwoordde hij zonder een seconde nadenken: liefdeloosheid op de zaak.
Waardering is brandstof voor inzet en bedrijfsresultaat
Rogier’s antwoord verraste me. Bij ‘liefde’ denk je misschien niet meteen aan een bedrijf. Maar natuurlijk: bedrijven werken met mensen, en mensen hebben liefde nodig. Van affiniteit van dierbaren tot een simpel complimentje van een collega. Ik durf te wedden dat dit ook bij jou op de zaak zo is. Het heeft alles te maken met waardering, en waardering geeft mensen energie. Ook op het werk.
Je kunt als ondernemer houden van je bedrijf. Als IT’er kun je van je werk houden. Als tuinder kun je met liefde een product kweken, of als kok met liefde maaltijden bereiden. Je kunt van je collega’s houden, gewoon omdat het onderling klikt, en je met elkaar projecten uitvoert. Je kunt houden van je medewerkers, omdat er zonder hen helemaal geen bedrijf ís. Niks geks dus. Dit soort ‘liefde’ vertaalt zich rechtstreeks in inzet van mensen en draagt bij aan je bedrijfsresultaat. Een leidinggevende die weet aan welke kant deze boterham gesmeerd is, heeft daar oog voor en handelt ernaar.
Ziekteverzuim en arbeidsconflict door gebrek aan waardering
Even terug naar Rogier. Hij vertelde hoe bij hem op het werk ‘liefdeloosheid’ en het ontbreken van waardering hebben geleid tot spanning en verwijten tussen management en medewerkers. En tot achterdocht, controledrift, twee sfeer-gerelateerde ziekmeldingen én een (escalerend) arbeidsconflict. Denk nog even aan wat ik hierboven schreef: geen theorie, maar harde (en dure) praktijk.
Wat kun je als leidinggevende doen?
Ben je leidinggevende, en denk je: Hoe kan ik waardering geven als iemand dat niet verdient?
Je kunt beginnen met jezelf eerst een paar vragen te stellen. Bijvoorbeeld:
- Heb ik de juiste persoon hier op de juiste plek zitten? Of moet het anders?
- Zijn de verwachtingen die we als bedrijf van deze persoon hebben wel duidelijk?
- Weet ik wat de verwachtingen van die persoon zélf zijn?
- Kan ik van mijn kant iets doen om te zorgen dat hij/zij wél waardering verdient?
Dan heb je het over people management: ga je goed met je mensen om, en wat is ‘goed’? Voelen mensen zich veilig genoeg bij jou om op tafel te kunnen leggen wat ze echt denken en willen? Reken maar dat je daar wat aan hebt.
Sommige managers zijn een kei in people management. We hebben een aantal van hen geïnterviewd:
Wat kun je als medewerker doen?
Voor medewerkers geldt spiegelbeeldig hetzelfde. Je leidinggevende heeft jou ook nodig om ervoor te kunnen zorgen, dat jij je oké voelt op je werk. En je hebt daar als medewerker zelf ook verantwoordelijkheid in. Zit je niet lekker waar je nu zit, stel jezelf dan eerlijk een paar vragen zoals:
- Spreek ik mijn verwachtingen helder uit aan mijn leidinggevende, zonder dat ik ze verpak in verwijten?
- Is voor mij voldoende duidelijk wat mijn leidinggevende van me verwacht?
- Wat kan ik van mijn kant doen om te zorgen dat mijn leidinggevende mij (meer) waardering kan geven?
- Kan ik misschien meer voor het bedrijf en mezelf betekenen op een andere plek binnen het bedrijf of de afdeling?
Ga even in de schoenen van de ander staan
Lees de acht bullit points hierboven nog eens rustig door, en verplaats je daarbij in de ander: Wat zou jij doen als je in zijn of haar schoenen stond? En: is dat dan niet een relevant onderwerp om eens met die ander te bespreken?
Misschien herken je zo’n situatie. Heb je voorbeelden van waarin er méér van de grond kwam, door op een andere manier met mensen op de werkvloer om te gaan? Laat het ons weten in het commentaarveld hieronder.