RANDSTAD-MTC

Randstad Mediation, Training & Coaching

  • Wat we doen
    • Mediation arbeidsconflict
    • Mediation zakelijk conflict
    • Mediation: zo werkt het
    • Informele bemiddeling
    • Personal coaching
  • Onze specialisten
    • Wie we zijn
    • Hoe we werken
    • Missie en Visie
  • Locaties
    • RANDSTAD-MTC Den Haag
    • RANDSTAD-MTC Rotterdam
    • RANDSTAD-MTC Westland
  • Contact
  • Blog
  • English
  • 070 800 23 56

De zieke medewerker en de frietsnijder van de wetgever

09/11/2016 door Anita Regout

Zieke medewerker

Uit onze praktijk: wat gebeurt er regelmatig als een medewerker ziek is? De werkgever is doodsbang dat hij “van de wet” allerlei dingen niet mag, zoals vragen hoe met de zieke medewerker is. Of dat hij fouten maakt in het ziektedossier. En de werknemer? Die zit ziek thuis, ziet de muren op zich afkomen, wil steun en krijgt die juist niet van de baas uit angst voor ‘fouten’.

Lees deze column (als PDF), die ook in het Tijdschrift Conflicthantering is verschenen.

Klik hier om de PDF te openen

 

Herken je het in de column geschetste dilemma?

Heb je als werkgever of als zieke werknemer wel eens in die positie gezeten? Of heb je misschien een werkbare manier gevonden om er mee om te gaan? Deel je ervaringen en ideeën hieronder door een reactie achter te laten! (scroll voorbij ‘Over Anita Regout’).

Categorie: Nieuws

Over Anita Regout

Anita Regout is als mediator en trainer verbonden aan RANDSTAD-MTC Arbeidsmediators.

Direct contact: 06-23804576 | regout@randstad-mtc.nl

Reacties

  1. M. Walters zegt

    10/11/2016 om 09:21

    Column met belangstelling gelezen!

    • Anita Regout zegt

      12/11/2016 om 14:09

      Dank voor je reactie! Hopelijk draagt de column bij aan een stukje bewustwording bij werkgevers én werknemers om het normale persoonlijke contact óók (of: juist?) bij ziekte niet te vergeten.

  2. Freek Zilvold zegt

    16/11/2016 om 14:30

    Laatst heb ik een frietsnijder gekocht. Dat gaat een stuk sneller dan iedere aardappel afzonderlijk te schillen en in stukjes te snijden!
    Een zieke werknemer is een uitdaging voor iedere baas. Hij moet voor vervanging zorgen, loon doorbetalen en de kans is groot dat er een extra druk ontstaat bij de andere werknemers omdat er werk blijft liggen. Ook hier geldt een catch22 situatie: de baas wil graag zijn werknemer terug maar kan/mag(?) geen contact met hem opnemen. Vaak wil een werknemer gewoon weer werken en dat er naar hem of haar geluisterd wordt. Wordt het niet eens tijd om een omgeving te creëren waar werkgever en werknemer vrijuit kunnen spreken en waar er geen consequenties aan vast zitten? Gewoon, off-the-record? Dat zou bijvoorbeeld kunnen tijdens het schillen van aardappelen en het snijden van friet….!

    • Anita Regout zegt

      17/11/2016 om 14:06

      Beste Freek,
      Dank voor je reactie. Vrijuit spreken, wat jij aangeeft, zou heel goed zijn. In mijn column pleit ik daar ook eigenlijk voor. Consequenties zijn er immers altijd; wel iets doen én niet iets doen (in dit geval: ‘gewoon’ menselijk contact met een zieke medewerker) betekenen beide iets. Dus zeg ik: werkgever, doe wél iets, wees niet bang en neem regie op positieve wijze. Dat helpt de relatie, en vergroot de kans op snellere terugkeer op het werk.

PRATEN; Tien managers over mensenwerk

Werknemers ontevreden over hun leidinggevenden? Gelukkig niet altijd!

Wij spraken goede managers, met tevreden medewerkers.

Download hier

Onderwerpen

  • Arbeidsconflict
  • Communicatie
  • Gastblog
  • Leidinggeven
  • Mediation
  • Nieuws
  • Samenwerking

Contactgegevens

T. 070 – 800 23 56
E. info@randstad-mtc.nl

Laan van Nieuw Oost-Indië 133
2593 BM Den Haag

Volg RANDSTAD-MTC

LinkedIn Randstad-MTC 

Privacy Statement
Cookieverklaring

Aangesloten bij

 

 

© 2025 Randstad-MTC Powered by Hablar - Verover je markt!